Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, z uwzględnieniem zmian w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r., w szczególności:

Szkoła Podstawowa:

1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej.

a) Począwszy od roku szkolnego 2014/2015 szkoła podstawowa zapewnia uczniom dostęp do bezpłatnych podręczników dla uczniów klas I, w następnych latach dla kolejnych klas
b) Nauczyciel i uczniowie mogą korzystać z elektronicznego podręcznika pod warunkiem jego zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego

2. Zachęca uczniów do samokształcenia, umożliwia planowanie i ocenianie wyników samodzielnego uczenia się.
3. Zapewnia młodzieży możliwość korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych poprzez umiejętne korzystanie z księgozbioru biblioteki i Internetu.
4. Daje możliwość młodzieży poszerzenia wiedzy i umiejętności związanych, ze zdrowym stylem życia poprzez ścieżki edukacyjne w wychowaniu prozdrowotnym i ekologicznym z profilaktyką zaburzeń i patologii społecznej przez spotkania z psychologami, lekarzami, pedagogami i korzystanie ze świetlic socjoterapeutycznych.
5. Ułatwia uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:

a) spotkania z przedstawicielami i uczniami szkół wyższego cyklu kształcenia,
b) wycieczki do zakładów pracy,
c) projekcje filmów oświatowych,
d) pogadanki zawodoznawcze,
e) współpracę z poradnią psychologiczno - pedagogiczną i poradnią medycyny szkolnej,
f) organizowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia

6. Kształtuje postawy moralne i społeczne umożliwiające akceptację i funkcjonowanie wychowanków w środowisku pozaszkolnym.
7. Organizuje środowisko wychowawcze sprzyjające pełni rozwoju umysłowego dzieci i uczniów oraz realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty.
8. Uczy zasad współżycia w grupie rówieśniczej, współdziałania i współodpowiedzialności za drugą osobę, szkołę i jej wyposażenie.
9. Upowszechnia wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska poprzez:

a) konkursy ekologiczne rozwijają w dziecku poszanowanie środowiska naturalnego,
b) wycieczki połączone z porządkowaniem otoczenia,
c) apele i gazetki tematyczne,
d) działania praktyczne,
e) realizację proekologicznych programów.

10. Przygotowuje uczniów do kulturalnego spędzania wolnego czasu poprzez udział w różnych formach zajęć rekreacyjno-sportowych, rozrywkowych, kół zainteresowań, zajęć poznawczych, współpracę z placówkami upowszechniania kultury.
11. Zapewnia dostosowanie treści, metod i form organizacyjnych nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów.
12. Udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i zdrowotnej w formie:

a) specjalnych form pracy dydaktycznej i wychowawczej,
b) indywidualnego doradztwa nauczycieli,
c) konsultacji w poradni psychologiczno – pedagogicznej,
d) kwalifikacji do zajęć specjalistycznych,
e) opieki i pomocy uczniom, którzy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie,
f) zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, rozwijających uzdolnienia i zainteresowania uczniów, korekcyjno-kompensacyjne, związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
g) zajęć rewalidacyjnych

13. Stwarza warunki do uaktywnienia rozwoju zainteresowań i uzdolnień wychowanków poprzez:

a) udział w zajęciach kół zainteresowań oraz organizacjach działających na terenie Zespołu,
b) udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, przeglądach zespołów,
c) eksponowanie wytworów działalności wychowanków (prace plastyczne, techniczne, literackie i inne)
d) realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania.

14. Umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego zgodnie z potrzebami, zwłaszcza do:

a) uczniów klas I - III poprzez:
– opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków,
– opiekę w czasie oczekiwania na zajęcia i przed odejściem do domu,
– wyprowadzania do szatni i pomoc przy ubieraniu,
b) uczniowie z: orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, afazją, autyzmem w tym chorobą Aspergera, niepełnosprawni oraz niedostosowani społecznie, z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku:
– opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego /IPET/,
– współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w tym poradnią specjalistyczną i respektowanie wskazań lekarskich,
– zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.
c) uczniów mających trudności w nauce:
– konsultację w poradni psychologiczno – pedagogicznej,
– organizacja zajęć reedukacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych
– pomoc dydaktyczna nauczycieli,
– ścisła współpraca z rodzicami,
d) uczniów zaniedbanych środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych,sierot:
– wywiady środowiskowe,
– poznanie warunków domowych dziecka,
– udzielanie pomocy doraźnej,
– składanie wniosków do właściwych instytucji.

15. Zapewniania dzieciom i młodzieży poszanowanie ich godności osobistej,wolności światopoglądowej i wyznaniowej.

a) Religia i etyka w szkole są organizowane dla uczniów na życzenie ich rodziców. Życzenie jest wyrażane w formie pisemnego oświadczenia, które nie musi być ponawiane w każdym roku, może jednak być zmienione
b) Szkoła ma obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż 7 uczniów danej klasy
c) Naukę etyki organizuje się w szkole bez względu na liczbę chętnych uczniów
d) W przypadku zgłoszenia mniejszej liczby uczniów niż 7, organ prowadzący szkołę w porozumieniu z kościołem organizuje naukę religii w grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym punkcie katechetycznym

16. Umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:

a) udział w obrzędach i tradycjach lokalnych,
b) kultywowanie rocznic narodowych i historii szkoły,
c) poszanowanie przeszłości narodu i miejscowości,
d) poszanowanie symboli narodowych i religijnych,
e) poznawanie dziedzictwa kulturowego narodu,
f) udział w lekcjach religii lub etyki zgodnie z wyznaniem w oparciu o zasady tolerancji i wolności
g) udział w zajęciach z wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa o wartości rodziny.

17. Zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu na terenie Zespołu.
18. Umożliwia uczniom realizację obowiązku szkolnego.
20. Upowszechnia kulturę pedagogiczną wśród rodziców, przez pojecie ,,rodzice” należy obecnie rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty)sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem , poprzez:

a) zindywidualizowane formy poradnictwa wychowawczego (rozmowy, udział rodziców w zajęciach i imprezach szkolnych, wspólne wycieczki),
b) spotkania ze specjalistami z dziedziny psychologii, medycyny,
c) listy do rodziców.

20. Informuje rodziców i opiekunów wychowanków o osiągnięciach dydaktycznych, o niepowodzeniach szkolnych, ich zachowaniu, postawach, wskazywanie drogi i sposobów pomocy nauce.
21. Organizuje działalność opiekuńczą nad wychowankami przebywającymi w Zespole:

a) nauczyciele prowadzący zajęcia lekcyjne, wychowawcze i pozalekcyjne ponoszą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w czasie przewidzianym na w/w zajęcia,
b) w czasie przerw międzylekcyjnych, przed i po zakończeniu zajęć nauczyciele pełniący dyżury na każdej kondygnacji budynku i na podwórzu szkolnym zgodnie z opracowanym planem dyżurów,
c) w czasie dyżuru nauczyciel przebywa w wyznaczonym rejonie, odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich uczniów przebywających na tym terenie, zapobiega niebezpiecznym zabawom i zachowaniom.

22. Prowadzi zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, których celem jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, rozwijanie ich zainteresowania otoczeniem oraz samodzielności w codziennym życiu, stosowanie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych. Zajęcia prowadzi nauczyciel posiadający odpowiednie kwalifikacje.
24.Zespół podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego.

Dotyczą one:
a) efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,
b) organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki,
c) tworzenia warunków do rozwoju i aktywności uczniów,
d) współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, zarządzania szkołą lub placówką

Przedszkole:

1. Realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa w szczególności w zakresie:

a) poprzez nauczanie i wychowanie przedszkolne wspomaga indywidualny rozwój dziecka, sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb,
b) umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego, zgodnie z potrzebami poprzez opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków,
c) współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, lekarzem, higienistką dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku,
d) organizuje pomoc dzieciom zaniedbanym środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych, sierotom.

2. Zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu dziecka w przedszkolu,
3. Wychowanek przedszkola może być przyprowadzany i odbierany z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub uprawnioną przez nich osobę zapewniającą bezpieczeństwo dziecku,
4. Współdziała z rodziną, pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej,
 

InformacjeInformacje:

Liczba wyświetleń: 1213

Udostępniono dnia: 22.03.2016 10:47

Dokument wprowadził:
Administrator

Dokument opublikował:
Administrator

Drukuj dokument

Historia publikacjiHistoria publikacji:
  • 06.07.2021, Nina Kitlińska: Edycja zakładki Zakres działania
  • 06.07.2021, Nina Kitlińska: Edycja zakładki Zakres działania
  • 13.04.2016, Nina Kitlińska: Edycja zakładki Zakres działania
  • 13.04.2016, Nina Kitlińska: Edycja zakładki Zakres działania